Det kan ikke undgås, at man som vestlig muslimsk kvinde ofte bliver udspurgt om kvindernes vilkår og rettigheder (eller mangel på samme) i den islamiske verden.
Mange undrer sig over, at kvinder i Saudi-Arabien ikke må føre bil og simpelthen ikke har mulighed for at tage kørekort i landet. Ind i mellem støder man på fotos af beduinkvinder, der ude i ørkenen – langt fra det religiøse politis skarpe blikke – med stolthed fører stammens lastbiler. Et privilegium, der ikke et byernes kvinder forundt.
Denne situation er hidtil aldrig af saudiaraberne selv blevet sat i forbindelse med islam, men nærmere blevet betragtet som en administrativ foranstaltning defineret ud fra kvindens rolle i et traditionelt arabisk samfund.
Den 24.09.1990 kunne man således i den saudiarabiske engelsksprogede avis ARAB NEWS læse følgende svar i en brevkasse:
“Der er intet i islam, der hindrer en kvinde i at føre bil. At føre bil er en simpel handling, som kan udføres af enhver, der har lært at omgås et køretøj. Kvinder er lige så duelige hertil som mænd. Intet hindrer en muslimsk kvinde i at føre en bil. Den begrænsning, der gælder i Saudi Arabien og som hindrer kvinder i at føre en bil, er af ren administrativ karakter.”
Denne erklæring kan tiltrædes af enhver ud fra et islamisk synspunkt, og i sidste ende må det jo være overladt til den saudiarabiske regering at udforme landets love.
Emnet blev senest debatteret i forbindelse med stationering af vestlige tropper (der jo omfatter både mandlige og kvindelige soldater) i Saudi-Arabien under Golf-krisen i 1990/91. De kvindelige udenlandske soldater fik dispensation fra reglen, og igen og igen funderede man over, hvorvidt tilstedeværelsen af kvindelige militær-chauffører ville have indflydelse på kvinders ret til at føre bil i landet generelt.
Kilde: Rundbrief Nr. 3/1990 udgivet af Deutsche Muslim-Liga e.V., Hamborg.
Så vidt – så godt.
Mange saudiarabiske kvinder har under ophold i udlandet erhvervet kørekort, og i begyndelsen af november 1990 organiserede de (med støtte fra deres ægtemænd og øvrige familie) en demonstration i Riyadh. De havde i forvejen sendt telegrammer til byens højeste embedsmænd og selveste guvernøren, hvori de slog fast, at demonstrationen tjente landets bedste. Saudiarabiske kvinder bliver i krigstid indkaldt til civil tjeneste, og de ville kunne yde et mere effektivt bidrag, hvis de f.eks. fik lov til at føre ambulancer. Kvinderne fremførte yderligere det argument, at de i krigstid i bil ville kunne bringe sig selv og deres børn i sikkerhed, selv om deres mand var ved fronten.
Herom skrev POLITIKEN den 14. nov. 1990:
“50 saudiarabiske kvinders demonstration mod landets kørselsforbud for kvinder har bragt fundamentalistiske muslimers sind i kog. Politiet måtte i går gribe ind i et større slagsmål der opstod, fordi en flok fundamentalister delte brochurer ud på King Saud Universitetet i Riyadh. Brochurerne indeholdt krav om fyring af de liberale kvindelige lærere, der har støttet aktionen. Da flere af lærerne rev brochurerne i stykker, gik fundamentalisterne over til at rive lærerne i håret og kradse dem i ansigtet. Kvinderne greb sidste uge deres chaufførers bilnøgler og kørte i kortege ned af den sekssporede King Abdulaziz hovedvej i Riyadh. Politiet standsede kortegen efter en halv time, og kvinderne fik først lov til at gå, da de havde underskrevet en erklæring om, at de aldrig vil gentage aktionen.”
Iflg. DIE WELT den 15. nov. 1990 skulle regeringen have rettet en forespørgsel til teologer og jurister, der havde bekræftet, at de bilførende kvinder ikke havde overtrådt hverken religiøse eller andre love. Alligevel mente de, at det uskrevne kørselsforbud for kvinder burde overholdes.
I princippet er det et indre saudiarabisk anliggende, som dog desværre gennem en artikel i ASHARQ AL-AWSAT får en religiøs dimension, som man som muslim ikke stiltiende kan acceptere. I artiklen påstås nemlig, at kørselsforbudet bygger på en fatwa udstedt af en række prominente saudiarabiske jurister og andre repræsentanter for wahhabismen. Iflg. denne fatwa skulle det ikke kun være forbudt, men også strafbart for en kvinde at føre bil, og passende tvangsforanstaltninger skulle tages i brug for at “beskytte kvinderne og forhindre skørlevned.” Dette udledes angiveligt af den i Islamisk Lov betingede pligt til at forhindre, at “kvinder nedværdiges og fristes.” Deraf udleder indenrigsministeriet, at det ikke er foreneligt med islamisk levevis, at kvinder fører bil.
Som følge heraf skulle hele den muslimske verden uden for Saudi-Arabien allerede have opgivet den islamiske levevis, for ingen andre steder findes et sådant forbud!! Før bilen blev opfundet, brugte man heste, kameler eller æsler som ridedyr, og der er flere hadîth, iflg. hvilke Profetens hustruer skulle have benyttet ridedyr uden at blive dadlet herfor.
Det er ganske ubegribeligt, hvorfor det skulle være mere anstændigt, at en fremmed mand er chauffør for en enlig kvinde i en lukket bil, end at kvinden selv fører bilen. Der kan her kun være tale om en eklatant teologisk brøler, der har rod i en særdeles snæversynet indstilling til nutidens krav. Det er sørgeligt, at islam helt unødvendigt belastes med sådanne sager, og man kan kun håbe, at de implicerede sheikher vil fortolke islam under hensyntagen til ALLE gældende regler. I islam gælder princippet om, at man er frit stillet i sager, der ikke udtrykkelig er forbudt. At forbyde tilladte ting betragtes logisk nok som syndigt.
Den amerikanske journalist Jan Goodwin, der har rejst i og skrevet om Afghanistan, Iran og forskellige arabiske lande, havde i december 1992 lejlighed til at tale med én af de implicerede kvinder, der kunne fortælle mere udførligt om hændelsen godt og vel to år tidligere:
Mange af de kvinder, der deltog i demonstrationen, var akademikere fra King Saud Universitetet. Kvinderne (47 i alt) var blevet arresteret og – sammen med deres nærmeste mandlige slægtninge – anklaget for frafald fra islam; et forhold, der i Saudi-Arabien straffes med døden. Politimændene havde behandlet kvinderne godt; men medlemmer af det religiøse politi, matawain, havde kaldt dem “faldne kvinder, ludere og kommunister, der spredte kaos i samfundet.” Og således havde selveste ‘religionens vogtere’ handlet i modstrid med Koranen, ifølge hvilken det er næsten lige så strafbart at beskylde kvinder for utugt uden at kunne fremføre bevis herfor, som det er at begå utugt!!
På Kong Fahds opfordring havde Riyads borgmester hastigt sammenkaldt en kommission for at undersøge sagen. Den saudiarabiske regering må alt andet lige have følt sig ilde til mode, da det gik op for dem, at kvinderne faktisk ikke havde brudt nogen som helst religiøs lov – kun traditionen, og at beduinkvinder i mere end tredive år havde ført bil i Saudi-Arabiens ørken.
Den i hele den arabiske verden berømte og/eller berygtede, nyligt afdøde Sheikh Bin Baz , der på den tid var leder af landets religiøse ‘politi’, var dog ikke sådan at slå ud: Prompte udstedte han et fatwa, ifølge hvilket de demonstrerende kvinder måtte anses for “syndens budbringere”, og at kvinder i fremtiden “ikke skulle have lov til at føre motorkøretøjer, og at sharî’a påbyder, at der skal træffes forebyggende foranstaltninger imod alt, der kan degradere eller skade kvinders ære.”
I dagene efter demonstrationen havde lister med de formasteliges navne og private telefonnumre cirkuleret i landet, og familierne havde modtaget adskillige mordtrusler. I moskeer landet over havde mullaherne forlangt kvinderne henrettet. Myndighederne inddrog både kvindernes og deres ægtefællers pas. En saudiarabisk mandlig journalist, der havde taget billeder af demonstrationen, måtte tilbringe fem måneder i fængsel.
De 47 kvinder, der altså ikke forbrudt sig imod nogen lov, idet en sådan lov ikke eksisterede på tidspunktet for demonstrationen, blev alligevel straffet, idet de blev fyret fra deres stillinger på universitetet. To år efter var de stadig ramt af Berufsverbot …
En saudiarabisk embedsmand fortalte (uofficielt), at kvindernes demonstration var kommet meget belejligt for myndighederne, fordi de religiøse lederes opmærksomhed således for en stund blev ledt bort fra de amerikanske troppers tilstedeværelse i landet – en tilstedeværelse, som mange religiøse ledere opfattede som en krænkelse af og en skændsel for landet.
Kilde: Jan Goodwin: Price of Honor, pp.209-215.
© Aminah Tønnsen, august 1999
- ARAB NEWS 11. januar 2004:
Women not prohibited from driving in Islam, says al-Qarni
Dr. Afaf Al-Bar, associate professor of Arabic at King Abdul Aziz University, agrees with Al-Qarni that Islam does not prohibit women from driving. “But the problem is that our society is not ready for women driving yet,” she said. - ARAB NEWS 2. marts 2005:
En gammel kvinde i 50’erne forårsagede et færdselsuheld, da hun kørte sin bil fra én provins til en anden. Mens hun kørte ved høj hastighed for at komme tilbage til sin mand, mistede hun herredømmet over bilen og kørte ind i en bil ført af en sudaneser. Politiet kom til ulykkesstedet og konkluderede, at de to bilister hver især var 50% skyldige i hændelsen. Færdselsbetjenten var ikke det ringeste forbavset over at møde en kvindelig bilist, eftersom det efter hans udsagn er blevet ganske almindeligt med kvindelige bilister i dén provins. - ARAB NEWS 19. juni 2005:
Og mens de lærde diskuterer, om kvinder må føre bil, har Saudi-Arabien fået sin første kvindelige pilot, Hanadi Zakariya Hindi. Hun har underskrevet en 10-års kontrakt med det saudiarabiske luftfartsselskab, som hende sponsor, prins Alwaleed ibn Talal ejer. Prinsen har tilbudt saudiarabiske kvinder, der måtte ønske at uddanne sig til pilot, at sponsorere deres uddannelse. Prinsen har udtalt, at saudiarabiske kvinder er lige så duelige, hvis ikke endnu mere duelige end deres mandlige modstykker.” - ARAB NEWS 28. september 2005:
Women driving: Minority dictating terms. - ARAB NEWS 26. december 2005:
Women driving a family issue, says Sultan - ARAB NEWS 4. januar 2006:
At kvinder ikke må føre bil i Saudi-Arabien betyder ikke, at de ikke er interesserede i, hvilken slags bil, de køres rundt i … - ARAB NEWS 4. maj 2007:
Parents to blame for girls getting involved with family drivers … It it time to reconsider whether it would be a good idea to allow women to drive in the Kingdom and stop the need for drivers. People are looking at this issue from a narrow perspective … - ARAB NEWS 21. februar 2008:
Scholars: Women driving is not in conflict with religion - POLITIKEN 11. marts 2008:
Saudi kvinde gør oprør på YOUTUBE. - ARAB NEWS 12. juli 2008:
Police arrest woman for driving i Jeddah … - ARAB NEWS 28. juni 2009:
Eureka … (The solution for women to drive cars). - OUMMA.com 28. maj 2011:
Saudisk kvinde fængslet for at opfordre kvinder til at føre bil - ARAB NEWS 10. Juni 2011:
Six women detained in Riyadh for driving - ARAB NEWS 21. Juni 2011:
Women2Drive campaign faced roadblock due to few risk takers - ARAB NEWS 31. juni 2011:
Manal al-Sharif released - ARAB NEWS 9. juli 2011:
It is time to end this social phobia of women’s driving, which has no basis in religion. It is based on unfounded fears and paranoia, which can be tackled by rules and regulations … - QANTARA.de 26. oktober2011:
Emancipation in racing suits - ARAB NEWS 25. maj 2012:
More than a metaphor: Saudi Women’s drive for independence
- I september 2013 mente en saudiarabisk ”lærd”, at kvinder risikerer at skade deres æggestokke og få vanskeligt ved at blive gravide og føde børn, hvis de fører bil (men er åbenbart mindre udsatte, når de sidder på bagsædet med en chauffør bag rattet).
Svaret kom prompte fra en ung saudiaraber bosat i U.S.A., der lancerede sangen ”No Woman No Drive” – på melodien til Bob Marleys gamle hit ”No Woman No Cry”. - ARAB NEWS 28. oktober 2013:
12 women detained across Kingdom for driving - ARAB NEWS 14. maj 2014:
Saudi man divorces wife for driving - ARAB NEWS 24. oktober 2014:
Women warned anew: Hands off cars! - ARAB NEWS 26. oktober 2014:
Women driving campaign dropped - ARAB NEWS 5. december 2014:
Women driving takes a new turn: Activists advised to undergo counseling - SPIEGEL online 25. december 2014
Frauen m Steuer gelten in Saudi-Arabien als Terroristinnen - ARAB NEWS 19. december 2015:
Woman stops running car as driver has heart attack - ARAB NEWS 23. april 2016:
Deputy crown prince backs women driving