“For mig er der ingen tvivl om, at kampen imod jødehad, diskrimination og radikalisering blandt andet består i at imødegå de yderligtgåendes islamforståelse med argumenter fra de samme kilder, som de selv påstår at følge, nemlig Koranen og hadith-litteraturen.”
Aminah Tønnsen i Kristeligt Dagblad 20. november 2015
Fortolkning af udvalgte passager:
- Skal Koranen forstås bogstaveligt?
- Lignelser og metaforer
- Sura al-fatiha (1:1-7)
- Hyklerne (2:8-20 & 4:88-91)
- Aber, hunde og svin (2:63-66, 5:60 & 7:165-169)
- Om abrogation (2:106)
- Dræb dem! (2:190-193, 22:39-41, 60:8-9)
- Ageren og bonden (2:223)
- Mænds påståede overlegenhed (2:228, 4:34)
- Tronverset (2:255)
- Ingen tvang i trosanliggender (2:256, 18:29, 109:1-6)
- Kvinders vidneudsagn (2:282)
- Beskyttelsesvers (2:285, 2:286, 113:1-5, 114:1-6)
- Kvinders arveret (4:11)
- Hustruvold (4:34)
- Tyveri, håndsafhugning (5:38-40)
- Øje for øje – tand for tand (5:45)
- Det såkaldte sværdvers (9:1-6)
- Taqiyya (16:106)
- Koranen er ikke voldsforherligende (22:39-41, 2:190-195, 9:1-6 …)
- Piskeslag & stening (24:2)
- Umm Salamas vers (33:35)
- Tilgivelse (33:35,42:25, 71:10 …)
- Hijab-verset (33:53)
- Koranen, racisme og jødehad
Kronikker og kommentarer om nylæsning af Koranen i den aktuelle kontekst